MTJCD 10085

Hadran Filip Tabęcki
Msza Polska
wg. x. Jana Twardowskiego

Introt. Kyrie; Gloria; Graduale; Alleluja; Hostias; Credo; Offertorium; Interludium; Sanctus; Agnus Dei; Communio; Ite missa est. Te Deum

muzyka Hadrian Filip Tabęcki
tekst polski x. Jan Twardowski
tekst łaciński według liturgii katolickiej
tekst ewangelii według św. Łukasza

Beata Rybotycka, Krystyna Tkacz, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kolberger
Chór Cantica Cantamus
przygotowanie chóru Violetta Bielecka
Warszawska Orkiestra Concertino
dyrygent Michał Klauza

Utwór pierwotnie skomponowany w formie siedmioczęściowej, został wykonany w wersji na chór, organy, obój, waltornię i perkusję na Legnickim Konwersatorium w 1997 roku. Na zamówienie wrocławskiej instytucji kulturalnej Impart - organizatora Przeglądy Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu i ze szczególnym wstawiennictwem dyrektora artystycznego Przeglądu - Romana Kołakowskiego utwór w poszerzonej o sześć części formie i bogatej oprawie (soliści, chór, orkiestra) został prawykonany pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej na odrębnym koncercie (rejestrowanym i emitowanym przez Polską Telewizję Program 2) jako impreza towarzysząca.

Utwór wykonywany był również podczas IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, na koncercie zamykającym festiwal. Koncert ten został zarejestrowany przez Polskie Radio Program 2 i ukaże się na płycie wydanej przez wytwórnię fonograficzną MTJ. Premiera płyty odbędzie się w Warszawie podczas koncertu w Kościele Ewangelicko-Reformowanym 1 czerwca 1999 roku.

Na tekst utworu składają się w znakomitej większości wiersze księdza Jana Twardowskiego w kompilacji uzgodnionej z autorem, jak również teksty liturgii rzymsko-katolickiej i ewangelii chrześcijańskiej.
Jako soliści występują znakomici aktorzy polscy:

Beata Rybotycka,
Krystyna Tkacz,
Krzysztof Gosztyła,
Krzysztof Kolberger.

Towarzyszy im Warszawska Orkiestra Concertino i Chór Cantica Cantamus z Białegostoku.


Hadrian Tabęcki
Hadrian Filip Tabęcki - urodzony w Warszawie w 1975 roku. Kompozycją zajmuje się od siedmiu lat, kiedy to zadebiutował w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy muzyką do przedstawienia Śpieszmy się kochać ludzi. W 1994 roku podjął studia kompozycji w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem profesora Mariana Borkowskiego, od 1996 roku kontynuuje naukę pod opieką profesora Stanisława Moryto.

Obszar jego działalności muzycznej obejmuje kilka pozornie sprzecznych rejonów takich, jak: jazz (zespół Ypsilon Acid Group), poezja śpiewana (spektakl do wierszy ks. Jana Twardowskiego pt.: "Śpieszmy się kochać ludzi"), piosenka aktorska (nagrody za akompaniament, aranżacje i kompozycje na Wrocławskich Przeglądach Piosenki Aktorskiej 97 I 98), muzyka klasyczna (szereg utworów wykonywanych w całej Polsce - m.in. Festiwal Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Legnicki Festiwal Muzyki Sakralnej).

Współpracuje z Teatrami Buffo i Dramatyczny w Warszawie, oraz Teatrem im. J.Osterwy w Olsztynie, jak również z artystami: Michał Bajor, Krystyna Tkacz i inni.

W tym roku otrzymał propozycje kierownictwa muzycznego przedstawienia Opera Żebracza Vaclava Havla w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy z muzyką Jana Kantego Pawluśkiewicza, kierownictwa muzycznego 20 Konkursu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, kierownictwa i autorstwa muzyki do przedstawienia w reżyserii Janusza Kijowskiego Czarownice z Salem w Teatrze im. J.Osterwyw Olsztynie.

Pracuje jako asystent Krystyny Tkacz w Akademii Teatralnej w Warszawie - na zajęciach z piosenki aktorskiej. Nagrywa dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych (Program III Polskiego Radia, Polskie Radio Kraków, Program 1 i 2 TVP, RTL7), jego utwory znajdują się na najnowszych płytach Michała Bajora (MTJ) i Mieczysława Szcześniaka (Pomaton)

Ważniejsze utwory:

  • Trzy obrazy z życia mysikrólika i Delikatne Potwory z Głębin na flet, obój i fortepian 1993
  • I Koncert chromatyczny na flet i orkiestrę kameralną 1993
  • Śpieszmy się kochać ludzi (cykl 20 pieśni do wierszy księdza Jana Twardowskiego) na sopran solo, chór żeński, flet, kwartet smyczkowy i fortepian 1993
  • Preludium i fuga na wiolonczelę solo 1994
  • Nous sommes de l'obscurite na obój, klarnet, fagot i fortepian 1995
  • Toccata na klawesyn i perkusję 1995
  • ARCHE na flet i fortepian 1996
  • Egzorcyzmy na sopran, wiolonczelę, fortepian i perkusję1996
  • Msza Polska wg. x. Twardowskiego (do tekstów łacińskich oraz polskich - księdza Jana Twardowskiego) na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną 1997
  • Tothem na trzy perkusje i sześć wiolonczel 1998
  • 13 pieśni na głos I fortepian do słów Krzysztofa Feusette 1998

x. Jan Twardowski z kompozytorem
x. Jan Twardowski - "O wierszach księdza Twardowskiego ktoś powiedział, że są charyzmatyczne. Kto inny dodał: mają Bożą energię, są inne od innych, sam ich autor pragnie zaś, by torowały drogę łasce. Kiedy niezapomniany aktor Andrzej Szczepkowski spotkał się - jak się później okazało - po raz ostatni w swym życiu z publicznością (było to a Sopocie, w sierpniu 1996 roku, w czasie jednego z Wakacyjnych Wieczorów Muzyki i Poezji Religijnej w kościele Świętego Andrzeja Boboli) i miał okazję podzielić się własną interpretacją wierszy Księdza, powiedział:"Było to coś więcej niż ludzki przekaz." Istotnie. To "coś więcej", płynące z tekstów, a także ze sposobu ich odtworzenia, udzieliło się wszystkim słuchaczom.

Czyż nie dzieje się tak, że po lekturze czy wysłychaniu wierszy ich odbiorca staje się lepszy? Wchłania dobro i nadzieję, zaraża się optymizmem i zaczyna - za księdzem Twardowskim - przekazywać innym głęboką mądrość życiową: wszystko, co przyjęte z ręki Boga, staje się miłością i ocala." (fragment z Posłowia - autorstwa Aleksandry Iwanowskiej - do zbioru wierszy x.Jana Twardowskiego pod tytułem: "Miłość miłości szuka", wydanego nakładem Państwowego Instytutu Wydawniczego i Księgarni Świętego Wojciecha w 1999 roku)


Beata Rybotycka
Beata Rybotycka - aktorka, ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Grała w Teatrze Starym , Ludowym i Stu w Krakowie. Na stałe związana z Kabaretem Piwnica pod Baranami. Laureatka wrocławskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

Artystycznie związana z twórczością Jana Kantego Pawluśkiewicza - występuje w jego "Nieszporach Ludźmierskich", a w repertuarze Teatru Stu w Krakowie znajduje się jej recital pieśni tego kompozytora. Niebawem planowane jest wydanie płyty będącej fonograficzną rejestracją tego spektaklu.


Krystyna Tkacz
Krystyna Tkacz - uzyskała dyplom Liceum Muzycznego we Wrocławiu, a nastpnie wydziały Aktorskiego Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Jeszcze jako studentka uzyskała nagrodę na Konkursie Piosenki Studenckiej i nawiązała współpracę z Piwnicą pod Baranami. Debiutowała w Teatrze Polskim w Poznaniu rolą Abigail w Czarownicach z Salem A.Millera. Na festiwalu w Opolu w 1973 roku wyśpiewała nagrodę w konkursie Interpretacje.

Zagrała główne role m.in. w Happy end B.Brechta, Alicji w Krainie Czarów L.Carolla, Mahagonny B.Brechta, Ślubie W.Gombrowicza, Niech no tylko zakwitną jabłonie A.Osieckiej, Kosmosie W.Gombrowicza, Opera Granda A.Krasuckiej, czy Kabaret B.Fossa. Szczególnie znaczącą rolą była Pani Peachum w Operze za Trzy Grosze B.Brechta. W jej dorobku znajduje się ponad 50 ról filmowych (w filmach takich jak: Obywatel Piszczyk, Bal na dworcu w Koluszkach, Dwa księżyce, Ucieczka z Kina Wolność, Odwiedź mnie we śnie), serialowych (Zmiennicy, Alternatywy 4, Życie Kamila Kuranta), czy ról Teatru Telewizji (Burzliwe życie Lejzorka, Uśmiech losu, Żegnaj laleczko).

Artystka wielokrotnie brała udział w festiwalach piosenki we Wrocławiu, Opolu i Olsztynie. Występowała również z własnymi recitalami estradowymi (Prolog z demonami, Gorączka, W drodze pod wiatr, Ja nie chcę spać, Kalinowe sny. Od siedmiu lat prowadzi przedmiot Piosenki Aktorskiej w warszawskiej Akademii Teatralnej.


Krzysztof Gosztyła
Krzysztof Gosztyła - w latach 1976-78 studiował grę na wiolonczeli w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W 1982 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną na wydziale aktorskim. W latach 1982-88 związany z teatrami warszawskimi: Dramatycznym, Polskim i Teatrem Prezentacje. W tym okresie grał w przedstawieniach: Pieszo S.Mrożka, Mord w katedrze T.S.Eliota, Ksiądz Marek, J.Słowackiego, Święta Joanna G.B.Shaw`a, Miarka za miarkę W.Shakespeare`a, Abelard i Heloiza R.Duncana, Kreacja I.Iredyńskiego, Staś J.Jarockiego, Kapelusz pełen deszczu M.V.Gazzo, Kordian J.Słowackiego, Wzorzec dowodów metafizycznych T.Bradeckiego.

Po trwającym pięć lat prywatnym wyjeździe do USApowróciwszy do kraju grał m.in. w Fedrze Racine`a w Teatrze na Woli, Hamlecie Shakespeare`a, Mewie Czechowa, i Człowieku z La Manchy w Teatrze Dramatycznym, Sztukmistrzu z Lublina I.B.Singera w Teatrze Roma. Brał udział w licznych spektaklach Teatru Telewizji, obecnie związany z Teatrem Narodowym, w którym gra główne role w przedstawieniach Noc Listopadowa St.Wyspiańskiego, Saragossa T.Bradeckiego, Dialogus de Passione K.Dejmka, Sędziowie St.Wyspiańskiego. Ubiegłoroczny laureat nagrody "Wielki Splendor" za artystyczną działalność radiową.


Krzysztof Kolberger
Krzysztof Kolberger - absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Debiutował na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach. W latach 1973-1981 był jednym z czołowych aktorów młodego pokolenia, kreując główne role w takich przedstawieniach A.Hanuszkiewicza, jak: Wesele, Bracia Karamazow, Dziady - część III, Sen Srebrny Salomei, Misięc na wsi. Grał również m.in. w Jak wam się podoba W.Shakespeare'a w reżyserii T.Minca.

W latach 80-tych związany krótko z Teatrem Powszechnym i Współczesnym w Warszawie a w 1989 zaproszony został przez Janusza Warmińskiego do Teatru Ateneum gdzie gra do dzisiaj. Kreował tam główne role m.in. w Mazepie Fantazym, Kupcu weneckim, Dzieciach mniejszego Boga i Detektywie. Grał w filmach A.Wajdy, K.Zanussiego, J.Łomnickiego, K.Kutza, A.Barańskiego, W.Krzystka, L.Wosiewicza i R.Bera.

W 1990 roku zadebiutował jako reżyser w Operze Wrocławskiej, inscenizując Krakowiaków i Górali Bogusławskiego i Stefaniego, Przedstawienie przeniesione zostało do repertuaru Teatru Wielkiego w Warszawie i oglądamy je nadal w Teatrze Narodowym. Reżyserował również Nędzę uszczęśliwioną Bohomolca, Bogusławskiego i Kamieńskiego (Teatr Wielki w Warszawie), Żołnierza Królowej Madagaskaru Tuwima i Sygietyńskiego (Opera w Szczecinie), Miłość i gniew Osborne`a (Teatr Północny w Warszawie). Był współautorem i reżyserem widowiska Królewna Śnieżka w warszawskim Teatrze Komedia z udziałem popularnych aktorów sceny i estrady.


Cantica Cantamus i Orkiestra Concertino
Białostocki Chór Kameralny "Cantica Cantamus"- założycielem i dyrygentem chóru jest Violetta Bielecka. Na początku swej działalności (lata 1989-94) chór działał przy Filii Akademii Muzycznej w Białymstoku, następnie uzyskawszy status chóru zawodowego przy białostockiej Państwowej Filharmonii. W 1996 roku zmienił nazwę na Białostocki Chór Kameralny "Cantica Cantamus".

Zespół uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach, czego efektem są liczne nagrody, m.in. Grand Prix - Srebrna Lutnia im. Jerzego Libana z Legnicy; nagroda Ośrodka Promocji Kultury "Gaude Mater" w Częstochowie za najlepiej wykonany utwór sakralny; nagroda dyrektora centrum sztuki w Legnicy dla laureata turnieju; puchar legnickiego Centrum Gospodarczego za najlepiej wykonany utwór współczesny; puchar Kuratorium Oświaty i Wychowania (XXV Ogólnopolski Turniej Chórów "Legnica Cantat"; I miejsce i złoty medal XXXII Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach (1997).

Współpracuje z orkiestrami filharmonicznymi w Polsce (Białystok, Kalisz, Koszalin, Częstochowa, Warszawa) oraz za granicą (Rostock - Niemcy, Saint Maunce de Beynost - Francja). Występował ponadto z zespołem muzyki andyjskiej "Varsovia Manta".

Ma w swoim repertuarze 25 dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej z różnych epok oraz utwory a capella okresu renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu i kompozytorów XX wieku. Również polscy kompozytorzy współcześni (m.in. M. Jasiński, P. Łukaszewski, I. Świder, M. Borkowski, A. Koszewski) powierzają zespołowi wykonania swoich dzieł.


Warszawska Orkiestra Concertino - powstała w roku 1993 z inicjatywy Michała Klauzy. W skład orkiestry wchodzą najbardziej utalentowani studenci i absolwenci Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, na codzień grający w najlepszych orkiestrach symfonicznych stolicy.

Orkiestra koncertowała w kraju (m.in. w sali Filharmonii Narodowej) a w maju 1996 roku została zaproszona do uczestnictwa w Międzynarodowym Festiwalu Zespołów Uniwersyteckich FIMU`96 we Francji. Orkiestra ma w programie dzieła instrumentalne i wokalno instrumentalne J.S.Bacha, W.A.Mozarta, L.van Beethowena, J.Haydna, A.Vivaldiego, P.Czajkowskiego, A.Dworzaka, kompozytorów polskich m.in. Surzyńskiego, Lutosławskiego, Tabęckiego, itd. Z orkiestrą występowali soliści - laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in.: Anna Lubańska, Anna Tyka, Filip Woźniakowski, Robert Putowski, Tomasz Błaszczak, Józef Frakstein.


Michał Klauza - ukończył studia wyższe na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dyrygentury symfoniczno - operowej prof. Ryszarda Dudka.

Działalność artystyczną rozpoczął w 1993 roku zakładając Orkiestrę Kameralną "Concertino", złożoną z najlepszych studentów warszawskiej Akademii. Wraz ze swym zespołem koncertował w kraju (m.in. w sali Filharmonii Narodowej), a w maju 1996 roku został zaproszony na Międzynarodowy Festiwal Zespołów Uniwersyteckich FIMU'96 we Francji.

W sezonie artystycznym 1995-96 pracował jako asystent dyrygenta w Teatrze Muzycznym "Roma" w Warszawie. W lipcu 1996 na Międzynarodowym Kursie Dyrygenckim w Rzymie, pod kierunkiem prof. Kurta Redla (Niemcy) współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia z Krakowa.

W latach 1996-98 studiował w Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu (Rosja), pod prof. Iliya Musina, pedagoga takich dyrygentów, jak: Siemon Bychkov, Valery Giergiev czy Jurij Tiemirkanov. We wrześniu 1997 roku w ramach "Valery Giergiev Festival", uczestniczył w kursie dyrygenckim prowadzonym przez wyżej wymienionego artystę, a także dyrygował na koncercie finałowym tego festiwalu. Współpracował z orkiestrami filharmonii jeleniogórskiej, częstochowskiej, koszalińskiej, z Toruńską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Koncertował z wieloma solistami, m.in. Romanem Lasockim, Stefanem Kamasą, Anną Tyką.

Jako asystent przygotowywał koncerty dla Tadeusza Wojciechowskiego, Jacka Bonieckiego. Od września 1998 roku jest asystentem Jacka Kasprzyka w Teatrze Wielkim w Warszawie. W pażdzierniku '98 został laureatem II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów w Białymstoku.